اردشیر کامکار: همواره در تلاش برای ارتقای جایگاه کمانچه در موسیقی سنتی ایران بودهام
کتاب آموزش کمانچه (دوره اول) تالیف «اردشیر کامکار» -آهنگساز، نوازنده و مدرسِ برجستهی توانمند و پرتلاش کمانچه توسط نشر هستان منتشر شد.
او در این باره می گوید: «از سالهای آغازین فعالیت هنریام همواره در تلاش برای ارتقای جایگاه کمانچه در موسیقی سنتی ایران بودهام. در این رهگذر کوشش خود را برجنبههای گوناگون اعم از: ساختن و نواختن قطعات مختلف ( در قالب تکنوازی و گروه نوازی ) تألیف و آموزش ارتقای سطح تکنیکی این ساز گماردهام. اینک پس از دههها فعالیت مستمر در این عرصه، خوشحالم که کمانچه جایگاه والای خود را در موسیقی ایرانی یافته، آهنگسازان با امکانات وسیع برای آن مینویسند و نوازندگان جوان و توانا آن را بسیار پر احساس، توانمند و بیانگر مینوازند و این بار تلاش خود را پس از سالها آموزش، معطوف به تالیف کتاب آموزش پایه کمانچه بر اساس ویژگیهای موسیقی ایرانی و موسیقی محلی کردم؛ و نتیجه آن کتاب حاضر است که می تواند در هنرستان و آموزشگاه ها مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد.»
اردشیر کامکار، آهنگساز و نوازنده کمانچه و دف متولد سال ۱۳۴۱ در سنندج است. از دوران خردسالی نزد پدرش «حسن کامکار»، تئوری موسیقی و نوازندگی ساز ویولون را فراگرفت و در همان اوان کودکی به عنوان نوازنده ویولون و کمانچه، به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر سنندج درآمد. او در سال ۱۳۵۹ در تهران همکاریاش را با گروههای شیدا و عارف آغاز کرد و همزمان نکتهها و ظرایف ردیفهای سازی و آوازی موسیقی کلاسیک ایرانی را نزد استادانی چون: محمدرضا لطفی، پشنگ کامکار، داوود گنجهای، محمدرضا شجریان و علی اصغر بهاری آموخت.
اردشیر کامکار همواره بر این اعتقاد بوده است که ساز کمانچه قابلیتهای بسیاری در اجرای قطعات تکنیکی و پیچیده دارد و از اینرو آثاری برای کمانچه تصنیف کرده است که اجرای چنین قطعاتی در موسیقی ایرانی بیسابقه بوده است.
«اردشیر» در سال ۱۳۶۵، برای اولین بار با ساز کمانچه آثاری از ابوالحسن صبا را در آلبومی به نام «به یاد صبا» به همراه برادرانش پشنگ و ارژنگ کامکار منتشر کرد. «بر تارک سپیده» نیز با آهنگسازی و نوازندگی او و تنظیم برای ارکستر توسط ارسلان کامکار که یک کنسرتو برای کمانچه و ارکستر سمفونیک است، یکی از مهمترین آثار او محسوب میشود.